zaterdag 2 augustus

Volgende

Inhoud van deze pagina

Van Ausserberg naar Ottavan

Vanmorgen hing het Rhônedal vol wolken. Visp was maar voor ca. 1/6 te zien en welke kant ik ook uitkeek, overal was het bewolkt. Dikke proppen witten wolken, laag in het dal. Wat nu te doen? Voor minder weer had ik een bezoek aan de St. Jodernkellerei gecombineerd met een wandelingetje op Moosalp gepland. Maar Moosalp zat op dat moment dik in de soep. Toen zag ik op de webcam van het weerbericht van de regionale tv-zender dat de Matterhorn prachtig in een wolkloze lucht stond. Daar was het dus kennelijk beter weer dan in het Rhônedal. Toen besloot ik dat ik wel naar Ottavan kon rijden om naar de Täschhütte te lopen. Dit was mijn mooi weer plan voor vandaag.

Ik ging op weg en ontdekte dat ook het Vispertal en het Mattertal vol wolken hingen. Maar hoe verder en hoger ik kwam, hoe meer blauw er aan de lucht zichtbaar werd. In Täsch sloeg ik linksaf, reed een stukje langs de beek en daarna verder omhoog naar Ottavan, dat ook bekend staat als Täschalp. Het wegje is smal en had wel wat onderhoud nodig. Gelukkig was het er niet druk en elke keer als ik iemand tegenkwam was er (vlakbij) ruimte om te passeren.

De Matterhorn, gezien vanaf het wegje naar Ottavan

De Weisshorn, gezien vanaf het wegje naar Ottavan

Vlak voor het bruggetje over de beek zie je voor het eerst de Matterhorn en de Weisshorn. Ze stonden er allebei prachtig bij, met wat verse sneeuw van gisteren en in een strakblauwe, schoongeregende lucht. Er dreven nog wat witte wolkjes en die zouden er voor de rest van de dag ook blijven. Ik parkeerde bij het restaurant op Ottavan en begon om 10:30 uur te stappen.

Ottavan, met de Weisshorn

Blik naar het noorden vanaf Ottavan, op de weg naar de Täschhütte

De Täschhütte, al vanaf de alp te zien

Vanaf de alp kun je de hut al zien liggen. Er is een groot rechthoekig stuk van twee verdiepingen aangebouwd, dat boven de rand van het plateautje te zien is. Toch is het nog ca. 500 m. klimmen. En het lijkt vrij gemakkelijk, want er loopt een soort wegje naar de hut toe, waar ze met een mini-vrachtautootje overheen rijden om de hut te bevoorraden en afval af te voeren.

Terug naar boven

Täschhütte

Toch is het behoorlijk steil, er zitten maar twee of drie iets vlakkere stukjes in het pad. Aan de andere kant is het ook weer niet zo heel ver. Na zeven kwartier klimmen was ik boven. Deze hut wordt vooral gebruikt als uitgangs- en rustpunt voor echte bergbeklimmers. De wandelaars komen een beetje op de tweede plaats. Toch is een tochtje naar de hut en terug zeer de moeite waard. Je ziet heel veel hoge bergen en het idee van weidsheid en ruimtelijkheid heb ik tot nu toe in Zwitserland nergens zo ervaren als bij de Täschhütte. Ik nam alle tijd om rond te kijken, te eten, foto's te maken en een beetje te rusten van het klimmen.

Täschhütte, met de Weisshorn op de achtergrond, schitterend plekje

Bevoorrading van de hut

Ottavan = Täschalp

Daarna daalde ik vlot af. In ongeveer 2/3 van de klimtijd stond ik weer beneden op Ottavan. Ik reed op gemak naar beneden, naar Täsch, en vervolgens het Mattertal uit.

Kapelletje op Ottavan

Terug naar boven

Moosalp

Bij Stalden sloeg ik linksaf naar Törbel, om nog even op Moosalp te kijken. Het was er, zoals gewoonlijk, druk; Moosalp begint meer dan behoorlijk toeristisch te worden.

De Bietschhorn, gezien van Moosalp

Ik reed aan de andere kant van de pas naar beneden en stopte in Zenhäusern bij restaurant Ronalp, waar ik heerlijk at. Daarna reed ik op gemak omlaag naar Visp en aan de overkant van de Rhône omhoog naar Ausserberg.

Afgelegde afstand vandaag 141 km, 500 m. geklommen en gedaald tijdens de wandeling. Fraaie dag

Totaal afgelegde afstand 2559 km.

Kijk voor meer foto's in mijn albums op webshots