donderdag 31 juli

Volgende

Inhoud van deze pagina

Bortelhütte

Gisteravond had ik voor deze dag een wandeling naar de Bortelhütte en een bezoekje aan het Zwischbergental gepland.

Het was vanmorgen prachtig weer, vooral in het oosten boven het Simplongebied was het helder. Na het ontbijt in Sonnenhalde reed ik omlaag naar Visp, waar ik benzine tankte en doorreed naar Brig, de weg naar de Simplonpass op. De Ganterbrücke was in renovatie en het verkeer richting Italië moest over een (oudere) brug, die een stuk lager ligt. Meteen na die brug kom je in Berisal, een gehucht in een bocht van de pasweg. Daar staat het wegje naar de Bortelhütte al aangeduid met een groot bord aan de kant van het zijwegje.

Berisal, aan de Simplonweg

Informatie Bortelhütte bij Berisal

Ik reed het wegje op tot ik niet verder mocht, parkeerde daar en begon toen aan de wandeling. Het was prachtig weer en al warm. Het eerste deel van het pad loopt heel geleidelijk omhoog, maar later wordt het steil. Zo nu en dan liep ik in de schaduw, maar lang niet overal. Dat werd zweten!

Bortelhütte (de Bortelhorn is nog net zichtbaar)

Het pad was zeer rustig. Pas vlak onder de hut, na bijna 600 m. geklommen te hebben kwam ik de eerste mensen tegen. Tien minuten later was ik bij de hut, waar zes wandelaars zaten te pauzeren. De hut is mooi gelegen, onder de Bortelhorn, die onderweg voortdurend wel, maar vanuit de hut net niet te zien is. Aan de andere kant kijk je het Rhônedal in. Visp is niet te zien, maar het vliegveld van St. German en het wegje naar Ausserberg uitstekend. De Bietschhorn is ook goed te zien, maar die kwam vandaag niet helemaal te voorschijn.

Rhônedal in oostelijke richting, gezien vanaf Bortelhütte

Ik kocht soep en brood bij de vriendelijke huttenwaard. Het ging er allemaal zeer gemoedelijk aan toe, waarschijnlijk omdat er vandaag zo weinig bezoekers waren. De waard vertelde dat het eigenlijk alleen in de weekends echt druk is bij de hut. Door het heerlijke weer en de gemütliche atmosfeer was het aangenaam lunchen op het terras van de hütte.

op weg naar Berisal, via Schrickboden, (terug)blik op Bortelhütte

Simplonweg met Ganterbrücke en de alternatieve brug

Het pad naar de Bortelhütte, waar ik op de heenweg liep te zweten

Na een uur vertrok ik weer, over een andere route, die me door de waard gewezen was. Over Schrickboden zou de tocht opnieuw ca. anderhalf uur duren. Je loopt dus iets om, want als ik over de heenweg terug zou lopen, zou ik er ca. een uur over doen. De terugweg was zeker zo mooi als de beklimming. De hut bleef veel langer zichtbaar en er was minder bos. Ook in deze route zaten wat steile stukken, maar minder langdurig dan op de heenweg. Het was nog steeds heet, maar in een afdaling heb je daar minder last van. Halverwege de middag was ik terug in Berisal.

Bortelhorn, de berg boven de Bortelhütte, gezien vanaf Berisal

Terug naar boven

Zwischbergental

Ik reed de Simplonweg verder op en aan de andere kant ook weer af tot in Gondo. Vlak voor de grens met Italië sloeg ik rechtsaf, het Zwischbergental in. Dit is een zeer rustig dal, waar nauwelijks mensen en vooral wat koeien wonen. De smalle weg loopt een heel eind het dal in en eindigt hoog op een mooi plekje tussen besneeuwde bergtoppen van o.,a. de Weissmies. Helaas was het niet helemaal niet helder, de hoogste toppen zaten in de wolken.

Gondo, Stockalperturm, gerepareerd met moderne middelen
na de modderlawines van 2000

Ik reed terug over het wegje, dat overal slechts een à anderhalve auto breed is, en ging in Gondo linksaf de Simplon weer op. Onderweg at ik op het terras van een restaurant langs de pasweg, ter hoogte van Rothwald.

Simplonpass, Adelaar op Passhöhe

Afgelegde afstand vandaag 140 km. Bijna 600 m. lopend geklommen en afgedaald. Mooie warme dag. 's Avonds wolken en overal weerlicht. In Ausserberg geen regen.

Totaal afgelegde afstand 2220 km.

Tip: Lopen naar de Bortelhütte is ook mogelijk vanuit en Rosswald en Rothwald. 't Is iets verder, maar veel minder steil.

Terug naar boven

Kijk voor meer foto's in mijn albums op webshots